6 belangrijke punten voor conversie optimalisatie.

Een belangrijk onderdeel van een succesvolle webshop is dat de conversie zo hoog mogelijk ligt. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers van je webshop daadwerkelijk iets kopen. Veel webshopbezoekers gaan echter niet over tot aankoop. Door je webshop op verschillende punten te verbeteren kun je hier verandering in aanbrengen. Hieronder volgen een aantal belangrijke tips voor een hogere conversie.

 

1. Eerste indruk

De eerste indruk die de webshop opwekt bij de consument is het belangrijkst. Binnen 5 tot 10 seconden moet duidelijk zijn:

- Of de webshop betrouwbaar is.
- Wat er verkocht wordt.
- Wat de webshop onderscheidt van andere webshops.
- Of er kortingsacties gaande zijn.

2. Betrouwbaarheid

Vanzelfsprekend is het van belang dat de website betrouwbaar overkomt. Vooral bij nieuwe online consumenten schrikt een onbetrouwbaar uitziende website erg af. Om de betrouwbaarheid te verhogen kun je een aantal dingen doen.

- Het is goed om wat feitelijke informatie op de hoofdpagina te zetten. Bijvoorbeeld het grote aantal producten dat verkocht is noemen of dat de webshop al zoveel jaar bestaat.
- Ga het gesprek aan met klanten op twitter! Het verhoogt de betrouwbaarheid aanzienlijk als je klanten af en toe met je kunnen twitteren. Dit is gelijk goed voor het krijgen van de nodige feedback van klanten. Voor hele grote webwinkels wordt dit iets lastiger, maar ook door algemene berichtjes te versturen via twitter kom je al heel persoonlijk over en dit verhoogt de betrouwbaarheid bij je klanten.

3.Productinformatie

Natuurlijk is het erg belangrijk om voldoende informatie over het product weer te geven. Typ geen lange verhalen die mensen waarschijnlijk toch niet lezen, zorg dat er een snel te scannen tekst staat. Daarbij moeten er ook duidelijke foto’s van het product aanwezig zijn. Het mooiste is een foto die je 360 graden kan draaien. Maar dit verschilt natuurlijk ook een beetje per product, schoenenwinkels werken bijvoorbeeld veel met 360 graden foto’s.

4. Voorraad en besteltijd

Bezoekers van je website willen weten of de producten voorradig zijn en wat de besteltijd is. Geef dit dan ook duidelijk weer op de website; zodat de bezoekers dit in één oogopslag kunnen zien.

5. Bestel proces

Veel consumenten haken af bij het bestelproces omdat ze op de één of andere manier toch beginnen te twijfelen. De volgende punten helpen om het bestelproces zo soepel mogelijk te laten lopen.

- Zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk afleidende dingen tijdens het bestelproces. Dus geen reclame, geen links naar andere pagina’s, enzovoort.
- Veel mensen haken af omdat er nog extra kosten bij komen tijdens het bestelproces zoals verzend- of administratiekosten. Het is dus goed om deze kosten gelijk bij het product weer te geven. Er is zelfs een experiment gedaan waarbij de prijs omlaag ging tijdens het bestelproces; hierdoor ging de conversie omhoog! (Zie volgend artikel voor meer info: www.netters.nl/conversie-webshop-verhogen/)
- Om mensen over te halen om naar de volgende stap te gaan is het van belang om de knop die leidt naar de volgende pagina extra te laten opvallen. Daarnaast wil de consument graag weten of hun stappen bevestigd zijn. Onervaren internetconsumenten twijfelen snel of alles wel goed gaat en willen graag bevestiging. (Zie onderstaande kopje “Call to action”)
- Een voorbeeld van een goed bestelproces is de module “Onestepcheckout”. Bij dit bestelproces zijn alle velden die ingevuld moeten worden zichtbaar op een pagina.
(Zie voor meer informatie:www.onestepcheckout.com)

6. Call to action (CTA)

De call to action button is de button die ervoor zorgt dat de consument een actie onderneemt; de button “Bestel nu” is hier een goed voorbeeld van. Het is belangrijk dat een CTA button uitnodigt om op te klikken. De kleur van de button speelt een grote rol, zie hieronder een overzicht van de kleuren met daarbij de actie die het activeert.

Bron: www.karelgeenen.nl

Met deze tips kunt u meer omzet halen uit bestaande klanten. Daarnaast wordt er meer rendement gehaald uit (internet)marketing activiteiten. Succes met het verbeteren van je webshop.

Posted in Uncategorized